Sådan laver du SEO i 2017

På under 5 minutters læsning tager vi dig fra A-Z

Der er sket meget inden for SEO (søgemaskineoptimering) de seneste år. Google udvikler sig konstant, og spillereglerne ændres løbende. Man kan vælge at spille efter dem eller ej, men vil man opnå gode placeringer i de organiske søgeresultaterne, er man nødt til at makke ret.

Indhold (både i form af tekster, video, infografikker og lignende) er og vil altid være relevant i forhold til Google og din målgruppe, hvorfor SEO i 2017 i højere grad handler om at levere værdiskabende og relevant indhold end tidligere.

Der er naturligvis stadig nogle helt elementære og tekniske anbefalinger, som din webshop bør overholde. Husk dine meta-titler og tags som H1’ere og H2’ere. Sørg for at give dine billeder en ALT tag-beskrivelse, så Google kan læse, hvad der er på billedet. Har du fået SSL på din webshop, vil du på sigt også score nogle lettjente point, eftersom Google er begyndt at tillægge det værdi. Du kan evt. teste din side på Google PageSpeed Insights, hvor du kan se, hvad Google mener, du bør forbedre rent teknisk og funktionsmæssigt.

Lad os ellers se nærmere på, hvad der er ”god” og ikke mindst effektiv SEO i dag, som vi ser det i TEXTA.

Content is king – hav fokus på dine tekster

Vi har kort været inde på det, men godt indhold er til stadighed nøglen til gode placeringer. Det giver derfor rigtig god mening at holde fokus på din webshops tekster (fx kategori- eller produktbeskrivelser) og sikre, at de er velinformerende, velskrevne og uden for mange fejl og mangler. Inden du går i gang, er det en god idé at lave en såkaldt søgeordsanalyse, så du ved, hvilke ord du skal have særligt fokus på.

Som tommelfingerregel bør du stile efter at have minimum 300 ord på alle dine sider, men gerne flere – så længe teksterne er relevante og ikke bare er en ”sludder for en sladder”.

Drop keyword stuffing og brug relaterede søgeord (LSI)

Vi nævnte kort ovenfor, at du altid bør lave en søgeordsanalyse, før du begynder at skrive dine tekster. Her finder du nemlig de ord, du skal fokusere på. Du skal dog passe på med ikke at proppe dine tekster med søgeord, som ikke helt giver mening. Det forstyrrer læsningen og skræmmer dine kunder væk. Du skal selvfølgelig bruge søgeordet, når det virker naturligt, men vil du gerne score topkarakter hos Google, skal du forsøge at implementere LSI (Latent Semantic Indexing) i dine tekster, hvilket er relaterede/beslægtede søgeord.

Ved at have fokus på LSI giver du Google et bedre praj om, hvad dine tekster egentlig handler om, og at lige netop din webshop har det, potentielle kunder leder efter. Lad os sige, at du sælger værktøj. Her kan relaterede søgeord være ”håndværktøj, ”elværktøj”, ”murerværktøj” og mange andre. Forsøg også at bruge disse søgeord, hvis det er relevant.

Links er en kvalitetsstempling

Indgående links til din webshop er uden tvivl blandt de mest væsentlige parametre i forhold til din placering på Google. Når en side linker til din side, fortæller den Google, at den synes om indholdet på din side. Det kan virke som en god idé at tilmelde din webshop alverdens linkkataloger og henvisningssider, men vær på vagt. Når du skal skaffe links, så tænk langsigtet. Overvej, om hjemmesiden er relevant for din webshop og de produkter, du sælger. Kan alle og enhver tilmelde sig og få et link fra den pågældende side, er det måske bedre at springe over.

Gå efter blogs, magasiner eller hjemmesider, der har relevans for din branche og/eller produkt. Sælger du børnetøj, er et link fra en blogger eller et modemagasin guld værd, og her får du ovenikøbet ofte relevant trafik med, som har interesse i dine produkter. Denne type links er sværere at finde, men værdien er også meget større i sidste ende.

Har du styr på det tekniske og fokus på ovenstående tre ting, er du rigtig godt klædt på til forhåbentligt at erobre nogle af de mere fornemme placeringer på Google. Held og lykke!





Vil du spørge mig om noget?

Bliv ringet opLæs andre indlæg