Guldkorn til din markedsføring

Få et par konkrete tips omkring hvordan du bør markedføre virksomheden

Når det kommer til markedsføring og salg, så er det meget forskelligt hvordan de forskellige shopejere mener de skal sælge deres produkt. Typisk vil den unge shopejer kun bruge Facebook og andre online medier, hvor den lidt ældre shopejer gerne vil benytte sig af den lokale avis, radiospots osv.

I løbet af 2016-2017 har jeg afholdt flere foredrag omkring markedsføring, der primært har været omkring online/offline markedsføring. Hvorfor? Det gjorde jeg fordi, at rigtig mange mennesker brænder hele deres markedsføringspost i etableringsbudgettet af på offline markedsføring. Derefter mister de troen på succes. Sådan en mail (eksemplet om Lone) fra en shopejer får jeg ugentligt, hvis ikke dagligt.

Eksempel (Lone, fiktiv shopejer)

“Hej Kasper. Mit navn er Lone. Jeg har været i gang med min webshop i snart 6 måneder, hvor jeg sælger parfumer og hudcremer til kvinder fra de kendte brands til gode priser. Jeg har brugt over 20.000,00 kr. ekskl. moms på markedsføring i hele perioden. Det har været brugt på en annonce i den lokale avis. Men jeg har kun fået 3 salg. Dengang jeg købte den ugentlige annonce fik jeg af vide dens rækkevidde var på 40.000 mennesker hver uge. Hvad gør jeg forkert? Budgettet siger, at jeg må nød til at lukke forretningen om 2 måneder hvis det bliver ved som det gør nu.”

Problemet med Lone er, at hun tror kvantitet er vigtigere end kvalitet. Når hun rammer så stort et segment hver uge i løbet af 6 måneder giver det god eksponering. Men det er 40.000 mennesker, som Lone ikke kender noget til. Målgruppen på 40.000 personer kan sagtens se således ud: Mænd: 23.000, Kvinder: 17.000 (2.000 allergikere)

Her tydeliggøres det, at kvantitet ikke altid er bedre end kvalitet. For ved bl.a. annoncering på Facebook ville Lone have muligheden for at markedsføre sig mod kvinder i forskellige aldre, for at finde ud af hvilken alder, som køber mest hos hende. Tilmed kan hun udelukke f.eks. allergikere og andet.

Hvorfor Google er et “must have”

Derudover vil markedsføring på Google være en stærk salgskanal for hende, idet den opsnapper potentielle købere i den bedste købssituation. Når vedkommende søger efter “Elizabeth Arden - ansigtscreme 75ml” også Lones shop viser produktet til den billigeste pris. Så bør der ikke opstå nogen tvivl om, hvem forbrugeren vælger at købe fra. Netop Lones lille webshop. Hvis man sammenligner sådan en søgning på Google med et tilfældigt opslag i dagens avis, hvor Lones annoncer kommer frem. Poul på 53 år er fløjtende lige glad med en ansigtcreme fra Elizabeth Arden, og på den måde eksponere Lone sin annonce til et for bredt og irrelevant segment, som ikke er interesseret i hendes produkter - og det er derfor hun ikke opnår det tilfredstillende salg.

Tag action og få sat Google AdWords op nu

Hvis du endnu ikke har prøvet online markedsføring. Så skal du prøve det. Det giver som reelt et positivt afkast. Hvis du er i tvivl om hvordan det skal sættes op, så kan du enten købe et online kursus til et par hundrede kroner eller få det lavet ude i byen hos en ekstern konsulent. Især Google AdWords er et “must” for alle shopejere, at de som minimum har sat det op, så det kører passivt med almene søgeord m.v. Det koster heller ikke særlig mange penge at få sat Google AdWords op på professionel vis. Derudover kører taxameteret også kun, hvis forbrugeren klikker på annoncen.

Min anbefaling omkring Facebook og Google

Den almene shopejer kan godt selv adminstrere sin Facebook side. Dog skal man bare passe på med at annoncere på Facebook, hvis man ingen forstand har på det. Det kan lynhurtigt ende galt og Facebook kan sluge flere tusinde kroner i løbet af meget kort tid, hvis man ikke har styr på det.

Derfor vil jeg anbefale, at man får sat Google AdWords op professionelt - ude i byen. På facebook er det vigtigt at være aktiv, men pas på med at bruge mange penge, hvis du ingen forstand har på bl.a. deres algoritmer.





En gratis videoanalyse af dit site?

Ja tak